Våropprydning – Møt sommeren uten “Rygg i revers”.

 

Våren er tiden for “akutte” plager og smerter, hvor vi plutselig og helt uventet kjenner på “vondter”, spesielt i korsryggen.

Mørketiden er over. Lyset, som møter oss både tidelig og seint, får oss alle til å “tine opp”. Vi har kommet ut av vårt “hi”, hvor overskudd og lysten melder seg. Dette speiler seg i handelen. Vi tar noen grep. Gartnerier, bygge-varehus og klesbutikker går inn i høysesong og liv skapes. Endelig.

Våren og livslysten byr generelt på mer belastninger. Etter vinterens dvale er vi på farten flere timer, og kroppen blir utsatt for økt fysisk belastning. For de fleste blir det ikke bøy og tøy i knær og hofter, men i stedet utsetter vi ryggen for uhensiktsmessige arbeidsstillinger. Vi skal rekke rundt det meste på relativt kort tid, hvor følelsen av det “å ikke strekke til” ligger å lurer rundt hjørnet, – det blir stress av slikt.

 

HEKSESKUDD (LUMBAGO)
Før vi vet ordet av det, så har vi fått “kink” i korsryggen. Kink utløses ofte i de situasjoner som vi ellers klarer uten å få smerter i korsrygg. 

“…jeg skulle bare “… luke ugress…”, “…når jeg reiste meg opp og etter inntak av en deilig middag i godt selskap…”, “…når jeg skulle støvsuge hjemme…” osv. 

 

“AKUTTE” SMERTER
I de fleste lumbago tilfellene handler det ikke om prolaps, men om muskulære overbelastninger i kjernemuskulaturen. Det er jo en trøst, men ikke nødvendigvis noe mindre smertefullt. 

Mer om smerter og smertebehandling

 

VISSTE DU AT:
Overbelastet muskulatur bygges opp over lengre perioder og år. Kroppen husker det vi fortrenger. Emosjonelle belastninger arkiveres i kroppen som spenninger uten at det gir plager, likeså mekaniske påkjenniger.

Kroppen sier noe om vår historie. Den holder på de vanskelige opplevelsene (spenningene) som vi enten har fortrengt eller ikke rukket å bearbeide.

 

BEVISSTHET
Når summen av diverse spenninger oppnår en viss intensitet, melder de sin tilstedeværelse og dukker opp som smertesignaler i vår bevissthet. Smerten er på den måten ikke akutt. Vi har kun oversett de tidligere signaler som kroppen har varslet om, som f.eks. ømhet, sårhet og stivhet.

 

TIPS TIL EGENBEHANDLING

  • Forebygg og ta vare på musklene gjennom hele året
  • Aerob trening i kombinasjon med stillhet eller meditatsjon
  • Tøy kjernemuskulatur i korsryggen og pust
  • Ta stilling til kroppens signaler i tidlig fase
  • Kvitt deg med bekymringer
  • Bearbeid både store og små hendelser
  • Bygg opp under glede og det som gir mening

 

OPPSUMMERING
KROPP – SINN – FØLELSER

Kroppslige bevegelser korresponderer med våre tanker og følelser. Kors-ryggen er den delen på vår kropp som fanger og balanserer opp, de større bevegelser vi utsetter oss for. Korsryggen har en viktig støtte funksjon. Når den ikke fungerer lengre, reduseres “transport-mulighetene” våre og vi blir nokså hjelpeløse.

Mentalt handler det også om hvordan vi pleier oss selv, men også hvordan vi føler om de rundt oss er tilstede og gir trygghet.Følelser som bekymringer for manglende økonomi, usikkerhet og tristhet  er også innvirkende faktorer som utsetter korsryggen for påkjenninger. Korsryggen er vår “korsett”, for både tanker, følelser og fysiske bevegelser.